donderdag 2 juni 2016

Eco textile studio zaterdag 4 juni gesloten.

Bosbessensap, walnoteninkt,uienschillen en ijzerwater. De natuur is altijd een verrassing.

Vrijdag 3 juni

tip: lees je dit bericht via je e-mail klik dan even door naar het blog, dat ziet er altijd mooier uit. En de meeste foto's kan je dan ook nog vergroten.

Vrijdag is de studio gewoon open van 9:00-21:00 uur.
We hebben vrijdag aanstaande geen #craftnight want ik ben bezig met alles klaarzetten voor zaterdagochtend als ik al vroeg richting Lisse vertrek.
garen wol met zijde en ramie, haaknaald 2,5 mm
Ik heb naast mijn voorbereidingen ook verder gewerkt aan de verdere verfijning van haakwerk. Mijn eerst Dorset knoopjes zijn gemaakt! Wat ontzettend leuk om te doen!

Je kunt dit leren op een gewone lesavond (woensdag of donderdag van 20:00-22:00 uur, 15 euro ex.materiaal)
Dorset knoopjes

LAM zaterdag 4 juni

Onverwacht kon ik meedoen met een kunstpresentatie die geweldig bij mijn werk en de studio past.
Voor de #dagvandebouw heeft Mariska Mell een prachtig concept uitgewerkt om de bezoekers van het in aanbouw zijde LAM (Lisser Art Museum) een kijkje in de keuken en de denkwijze van de architect en kunstenaar te geven.

We laten zien hoe gewone dingen op een ongewone manier tot kunst kunnen worden gemaakt.
Of is het misschien al kunst?

Omdat de vaste collectie van het te bouwen museum als thema voedsel en consumeren heeft, laten we zien dat je o.a. met resten van voedsel ook kleur kunt maken.

We gaan zaterdag in het nog in de steigers staande erg open museum op de eerste verdieping verder met ons kleuronderzoek en verwerken het papier dat ik deze week al geverfd heb als voorbereiding.

Mariska maakt als ontwerper een samenhangend geheel van de bewerkingen en van gevonden voorwerpen van de bouw. En de bezoekers kunnen ook zelf aan de slag met walnotenbolster-inkt en uienschillenverf.

Hieronder vast een voorproefje in foto's

Bosbessensap van de markt dat over de datum was.

Bosbessensap na inwerking van zuurstof en de werking van ijzer op de kleur door het op een rooster te drogen.

Ideaal project om mijn nieuwe boek er bij te pakken en er gelijk wat dingen uit te testen.
Bijvoorbeeld het maken van walnoten inkt. Ik had de bolsters in het najaar van Marit gehad en ze in een glazen pot met kokend water bewaard/ingemaakt. Ze waren nog prima en nu kon ik ze lange tijd zachtjes inkoken.

Uit de tuin had ik wilg nodig om te proberen zelf houtskool te maken. Maar van de dunne takjes kan je ook pen en penseel maken.
Met de walnoot inkt en zelfgemaakt gereedschap een proefje gemaakt
Met uienschillen verf ik natuurlijk ook mijn garens en stoffen, maar waarom zou dat op papier ook niet kunnen...


Door meerdere lagen aan te brengen wordt de kleur donkerder.



Door plaatselijk ijzerwater toe te voegen krijg je donkere vlekken. Als je dat voor textiel gebruikt is het dan ook verstandig het proces op tijd weer te stoppen zodat de kleur alleen wat vergrijsder wordt en niet helemaal zwart.
Het project past zo mooi omdat ik deze week toch al met uienschillen aan het verven was. De donkere en groentinten zijn gekregen door ijzerwater en koperen buisje in de verfpan toe te voegen.

een stapel papier voor het LAM zaterdag en een proefje voor mogelijke bewerking.
In de avond even "ontspannen" met een haaknaald van 1mm, best even wennen, maar het lukt wel!
ingekookte walnoot bolsters voor inkt.

Door verfstoffen in een doek te zeven houdt je water met pigment maar zonder "prut" over. Ik kan het niet laten om dan de bundel even goed uit te knijpen en vaak nog een keer te koken om alle kleur te gebruiken. Je krijgt dan vieze handen en nagels, maar de mooiste zachte tinten! En met ijzerwater erbij mooie grijzen.
Het is altijd fijn als je ons blog deelt!
Wil je niets missen schrijf je dan bovenaan de rechterbalk  in voor een e-mail bij elk nieuw bericht.

2 opmerkingen:

Saskia zei

hee, dat boek heb ik ook!
tot snel

ecotextilestudio zei

Ha Saskia! dat verbaasd me niets! Echt de moeite waard vind ik! Als je een keer bij me komt neem je dan wat werk mee? Om te bekijken, en misschien kunnen we samen wat doen? Ik verveel me niet echt ;-), maar eigenlijk zouden wij wel een keer tijd moeten maken om eens iets samen te doen. Ook al kunnen we onszelf prima vermaken dicht rond ons huis, zou het toch een keer leuk kunnen zijn! Al is het deels via bijvoorbeeld internet.